Łożyska

Każdy rodzaj łożyska ma określone i charakterystyczne właściwości uwarunkowane konstrukcją. Jest tym samym mniej lub bardziej przydatne do określonego zastosowania.
Dobór odpowiedniego łożyska jest czynnością niezwykle trudną, w wielu bowiem przypadkach przy wyborze rodzaju łożyska trzeba uwzględnić wiele wzajemnie przeciwstawnych czynników.
Łożyskowanie obejmuje nie tylko łożyska, lecz również przylegające elementy konstrukcyjne jak wał czy oprawa. Dlatego dobór łożyskowania nie ogranicza się na ogół do przyjęcia odpowiedniego rodzaju łożyska i jego wielkości, lecz wymaga szeregu dodatkowych czynności: doboru rodzaju i ilości smaru, ustalenia pasowań zabudowy i luzu wewnętrznego łożyska, odpowiedniego ukształtowania elementów łożyskowania, doboru uszczelnień itp.

Łożyska kulkowe zwykłe są najczęściej stosowanym rodzajem łożysk, które nadają się do szczególnie wielu przypadków zastosowań. Charakteryzują się prostą konstrukcją, moga pracować z dużymi prędkościami, są trwałe i wytrzymałe w praktyce oraz praaktycznie nie wymagają obsługi. Wytwarzane są w wielu wykonaniach:
- w wykonaniu podstawowym tj. obustronnie otwarte,
- łożyska uszczelnione
- łożyska z rowkiem osadczym na pierścień sprężynujący, z pierścieniem lub bez.
Inne rodzaje łożysk kulkowych zwykłych:
- łożyska kulkowe zwykłe ze stali nierdzewnej
- łożyska kulkowe zwykłe dwurzędowe

Łożyska kulkowe wahliwe mają dwa rzędy kulek i kulistą, wklęsła bieżnię pierścienia zewnętrznego, zapewniająca wahliwość. Dzięki temu łożysko jest niewrażliwe ma niewspółosiowość kątową wału względem oprawyi Łożyska kulkowe skośne mają wzajemnie przesunięte w kierunku osiowym bieznie na pierścieniu wewnętrznym i zewnętrznym. Stosuje się więc je do łożyskowań, które muszą przenosić jednocześnie działąjące obciążenia promieniowe i osiowe. Najczęściej spotykane to:
- łożyska kulkowe skośne jednorzędowe,
- łożyska kulkowe skośne dwurzędowe,
- łożyska kulkowe skośne jednorzędowe dwukierunkowe,
- dwurzedowe rolki bieżne.
szczególnie nadaje się do zastosowań, w których niewspółosiowość może się zwiększać na skutek ugięcia wału lub błędów montażowych.
Łożyska kulkowe wahliwe występują w następujących wykonanich:
- łożyska otwarte w wykoaniu podstawowym,
- łożyska uszczelnione,
- łożyska otwarte z szerokim pierścieniem wewnętrznym.

Łożyska kulkowe wzdłużne jednokierunkowe składają się z pierścienia wewnętrznego osadzanego na wale, pierścienia zewnętrznego osadzanego w oprawie oraz zestawu kulek z koszykiem. Łożyska te są rozłączne, dzięki czemu pierścienie i zestaw kulek z koszykiem mogą być montowane niezależnie, co znacznie ułatwia zabudowę.

Łożyska kulkowe wzdłużne dwukierunkowe składają się jednego pierścienia wewnętrznego osadzanego na wale, dwóch pierścieni zewnętrznych oraz dwóch zespołów kulek z koszykami. Łożyska te są rozłączne, co znacznie ułatwia zabudowę. Poszczególne części mogą być montowane niezależnie.

Łożyska walcowe produkowane są w wielu wykonaniach, seriach wymiarowych i wielkościach. Wyróżniamy:
- łożyska walcowe jednorzędowe (prznoszą duże obciązenia promieniowe przy wysokich prędkościach obrotowych),
- łożyska walcowe jedorzędowe i dwurzędowe z pełną liczbą wałeczków (przenoszą duże obciązenia przy umiarkowanych prędkościach).

Łożyska stożkowe ze względu na swoją konstrukcję szczególnie dobrze nadają się do przenoszenia obciążeń złożonych (promieniowych i osiowych).
Najczęściej spotykane warianty wykonania to:
- łożyska stożkowe jednorzędowe,
- parowane łożyska stożkowe jednorzędowe.

Łożyska baryłkowe są wahliwe i bardzo wytrzymałe. Dzięki dwóm rzędom baryłek łożyska mogą przenosić duże obciążenia. Oferta łożysk baryłkowych obejmuje szeroki zakres wielkości łożysk należących do różnych serii wymiarowych , a także zawiera wykonania specjalne, na przykład do przesiewaczy wibracyjnych.

Łożysko toroidalne CARB jest całkowicie nowym rodzajem łożyska wałeczkowego poprzecznego. To zwarte łożysko wałeczkowe wahliwe zostało opracowane przez SKF i wprowadzone na rynek w 1995 r. Dzięki swojej unikalnej konstrukcji łączy ono wahliwość łożyska baryłkowego z możliwością kompensacji przemieszczenia osiowego wewnątrz łożyska, typową dla łożysk walcowych. Ponadto, może być ono wykonane także w wersji o niewielkim przekroju poprzecznym, charakterystycznym dla łożyska igiełkowego

Łożyska igiełkowe są łożyskami wałeczkowymi o cienkich i długich w porównaniu do średnicy elementach tocznych. Te wałeczki nazywane są igiełkami. Łożyska te pomimo nieznacznej wysokości przekroju mają dużą zdolność przejmowania obciążeń i nadają się szczególnie do tych łożyskowań, których przestrzeń zabudowy w kierunku promieniowym jest ograniczona

kontakt

ANZIN
06-400 Ciechanów
ul. Mazowiecka 6c
Tel. 023 672 35 75
Fax. 023 672 14 44

partnerzy

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.